Thursday, October 13, 2016

Rozenbottels in het wild zoeken

Rozenbottels in het wild zoeken
foto: zimonias magazine

Rozenbottels in het wild zoeken

Als je in het najaar in een park of bos loopt, heb je een grote kans dat je deze rozenbottelstruik tegenkomt. Het is een opvallende plant met vel oranje vruchten, die je vaak al op een afstand kan spotten. De vruchten van de rozenbottel zijn eetbaar en je kunt er veel lekkere dingen mee maken.

Zijn rozenbottels uit de natuur wel gezond


Jazeker, rozenbottels uit de natuur zijn zeer gezond en bevatten geen chemische bestrijdingsmiddelen. Ze bevatten een zeer hoge waarde aan vitaminen C. Ze hebben een positieve werking bij bot en spierziektes en ontstekingen en ze verhogen je weerstand.

Wat kun je allemaal met rozenbottels doen 


Je kan er natuurlijk thee van zetten, wat over het algemeen wel bekend is. Men laat hierbij de rozenbottels eerst drogen en daarna stampen ze de vruchten stuk en vervolgens laat je de hele vrucht met zaad een half uurtje koken in een pan met een beetje water.
Na het half uur zeef je het restant en wat je overhoudt is thee.

 

Hoe ikzelf rozenbottelthee maak 


Persoonlijk laat ik ze niet eerst drogen. Ik was ze eerst en snij alle blaadjes en steeltjes eraf en dan gooi ik ze gelijk in een pan met een beetje water.
Na een half uurtje zeef ik het restant en duw met een lepel de vruchten plat in de zeef.
Dan doe ik alles weer terug in de pan en laat het nog tien minuten koken. Daarna zeef ik het weer en haal al het vruchtvlees eruit door met de lepel de vruchten nogmaals door de zeef te drukken. Het sap wat ik overhoud drink ik warm op.

Je kunt van rozenbottels ook jam, siroop, saus, smoothies en snoep maken.

Welke kruiden mengen zich goed met rozenbottels


Kaneel, kruidnagel, geleisuiker, als je de jam wat wilt verdikken en citroen.

Kun je de zaadjes van de rozenbottel weer planten


Je houdt de vliesjes en de zaadjes van de vrucht over in je zeef. Dit restant leg ik op een stukje aluminiumfolie en doe dit tien minuten in de oven op ongeveer 160 graden totdat de zaadjes droog zijn. De vliesjes kun je er tussenuit vissen maar als deze droog zijn kunnen ze geen schimmel vormen dus laat ik het zo.

In het najaar kun je de zaadjes al zaaien in een klein bakje en dan het liefst bij een graad of 6. Je kan ze buiten laten staan maar als het gaat vriezen kan je ze ook binnen in huis zetten op een plek waar ze veel licht vangen.

Rond februari gaan de plantjes opkomen en dan kunnen als het niet te koud is lekker naar buiten maar hou ze nog wel even in het bakje. Zorg dat ze een mooi zonnig plekje krijgen om rustig op te groeien.

Rond mei, als de plantjes groot genoeg zijn kunnen ze de grond in en zullen ze opgroeien tot een sterke plant die je tuin mooi gaat versieren met bloemen en vruchten.


In het najaar kan je de nieuwe rozenbottels weer oogsten en alles weer herhalen.


Tekst en fotografie: Zimonias magazine


No comments:

Post a Comment