Sunday, September 29, 2013

Hoe ik mijn eerste camera kocht.


Budget voor de camera  

Je eerste camera kopen is nog best een moeilijke opgave, want wat wil je en wat is mogelijk? Als eerst is het belangrijk dat je een budget in je hoofd hebt voor wat je wilt uitgeven aan je camera. Zelf had ik gespaard en ik had in mijn hoofd ongeveer een bedrag van 1000 gulden, toen nog. Niet wetende dat je soms accessoires apart moet bij kopen. Ook een simpel fototasje waar je camera in beschermd wordt is niet vanzelfsprekend een bijgepast artikel bij je camera. Sommige winkels verkopen het hele pakket en sommige alleen de camera. Dus dat is wel handig om te weten, aangezien je een bedrag in je hoofd hebt die weleens veel duurder uit zou kunnen komen.
Beter een compacte camera kopen, om mee te beginnen

Als je als amateurfotograaf een eerste camera koopt, kan je het beste een compacte camera kopen. Dit is een camera waar alles ingebouwd is en dus geen losse onderdelen bevat. Een spiegelreflex camera is bijvoorbeeld geen compacte camera, omdat de lens van de reflex altijd apart bijgekocht moet worden. Denk niet dat je teveel beperkt wordt met een compacte camera omdat ook deze een hoge pixelwaarde kunnen hebben en de lenzen die worden gebruikt voor deze camera vaak zijn ingebouwd. Zo kocht ik bijvoorbeeld een camera met een ingebouwde telelens. Hiermee kon ik microfoto´s maken, maar ook op verre afstanden fotograferen.

Kantelbaar lcd schermpje

Wat is zeker belangrijk vond en nog steeds vind bij elke camera die ik koop of ga kopen in de toekomst, is een kantelbaar lcd schermpje. Dit schermpje is zeker een noodzaak op de digitale camera, omdat dit de mogelijkheid geeft om te kijken of je foto´s zijn gelukt. Maar het schermpje kan ook gebruikt worden om de foto mee te maken. Het handige van het kantelbare schermpje, want let op! Je kunt ze niet allemaal kantelen!!! Sommige kunnen maar 1 kant op kantelen, deze bedoel ik dus niet!!!!.  Het handige van zo een kantelbaar schermpje is dus dat je een foto kan maken door verschillende hoeken te pakken door je camera boven of onder je te houden, zonder dat je jezelf in onmogelijke standjes hoeft te plaatsen. Met een niet kantelbaar schermpje is dat echter onmogelijk. Ook als je in het oog van de camera kijkt, wat elke professionele fotograaf doet, dan is het niet mogelijk om elke hoek mooi op de foto te krijgen. Wel moet je onthouden dat een professioneel fotograaf dit afschuwelijk vindt en je niet serieus neemt als fotograaf. Maar voor mij is het, het plaatje wat het voor mij doet en als het voor mij werkt, waarom zou ik dat dan veranderen?
Ik ben wel benieuwd naar jullie eerst gekochte camera, en waar jullie opgelet hebben. Laat het me even weten hieronder dit bericht,
@Zimoni Fotografie

No comments:

Post a Comment